شيكا بيكا وبوليتيكا .. ومقالب أنتيكا ولا تزعل ولا تحزن .. اضحك برضه يا ويكا ها ها ها ها .. ع الشيكا بيكا !

Wednesday, August 22, 2007
22\8
مش وقت بلوجينج خالص انا عارفة لكن مين اللي كان قال ان اكتر الافكار عبقرية وابداعا بتيجي وقت الامتحانات .. مش فاكرة
طول عمري وانا عندي مشكلة حقيقية في ضبط النفس والانضباط
ماعنديش القدرة ابدا على اتباع قواعد دايما جداولي فاشلة وغير مكتملة من ناحية التنفيذ على الرغم من براعة اعدادها , بسبب الحكاية دي ماعدتش بعمل جداول ابدا او احدد وقت معين للمذاكرة , بمجرد ما السيرة بتيجي في دماغي بعرف فورا ان اليوم اتحرق ومافيش مذاكرة
وقت حرج بجد فاضل 10 ايام وانا ملكة الباد فينيشينج ... قفلتي دايما وحشة .. فاللي يحب النبي يدعي بقى
كان مين اللي اتكلم عن ان اللي بيحب دايما بيشوف اللي بيحبه احلى واحسن الناس .. مش عارفة
قريت عن الحب انه اتولد اعمى واللي خد بايده الجنون .. بس فين مش فاكرة
كنت استغرب اوي ان اللي بيحب بيشوف حبيبه احلى حد مع ان حبيبه دا ممكن يكون شكله ملخبط خااالص
الايام دي بقيت بابص للي بحبهم اوي وبابصلهم كتير
ماما واختي الصغيرة دايما ابصلهم وهما نايمين ودايما باحس ان مش ممكن يبقى في حد احلى منهم او اكتر ملائكية
وبرغم انهم مش احلى العالم شكلا - مع انهم حلوين فعلا - لكن بالنسبالي هما اجمل اتنين في الكون
يمكن قرب سفرهم .. مش عارفة
ساعات كتير اقارن زمان بدلوقتي
زمان انا .. المراهقة المذعورة .. اللي جابت مجموع معجزة وهتدخل طب وهتبعد عن بابا وماما
هتقعد في مصر من غيرهم
ودلوقتي انا .. الشابة الغير متحمسة لمعظم الأشياء .. متوسطة النجاح في الكلية .. المكبوتة نفسيا تماما
وباندهش من قدرة الزمن على الانسان
وفعل الفراق وتاثيره في قدرتك على الاحساس
ساعات بقول لنفسي اني كبرت على وئوئة العيال .. عايزة ماما . عايزة بابا
والحقيقة اني فعلا كبرت
السنة دي حاجات كتير اتغيرت في البيت , يمكن مش تغيير ملموس حسيا لكن عقليا وعاطفيا ضخم
كبرنا
وكل واحد فينا راح في سكته
يمكن انا لسه سكتي مش باينة لكن خلاص نفسيا انفصلت وبقيت على عتبة جديدة
اللي عارفني عارفين اني مش باردة يعني من النوع اللي بينفعل ويثور ويزعق
بس الحقيقة اني جوا بيتنا بقيت باردة
الافكار اللي كانت تموتني زمان ماعدش ليها تاثير دلوقتي
مش عارفة خطرفة اخر الليل دي جيا منين
قرب الفراق
قرب الامتحان
الجزء الهباب اللي بقراه دلوقتي
الله اعلم
لكن انا عارفة اني هادخل دلوقتي ابص على ماما واميرة واحس انهم احلى اتنين في العالم
ويمكن ارن على السهرانين زي حالاتي
واشرب قهوة باللبن
وابص للساعة واحس ان عقربها عامل زي مقصلة كل مابينزل في الساعة بيقطع من جوايا حتة

Labels:

 
posted by Rivendell** at 2:08 AM | Permalink |


12 الكومنتات:


  • At August 22, 2007 7:34 AM, Blogger أحمد

    "
    قريت عن الحب انه اتولد اعمى واللي خد بايده الجنون .. بس فين مش فاكرة
    "
    فى مدونة طارق امام , الحب اتولد اعمى وخد بأيده الجنون واتجوز الغيرة وأنجب من رحم الغيرة الشك , وامتزجوا كلهم ببعض فى الأخر , الحب والجنون والغيرة والشك , أنا قريت البوست دة من ست شهور ولسة فاكره , بوست جميل جدا

    معاكى تماماً أن أكتر الافكار عبقرية وابداعا بتيجى أيام الامتحانات , اسألينى أنا , دة أنا اخترعت اختراعات أيام الامتحانات ههههههههههه , وكنت أقول لنفسى خلاص يعنى مش قادر تصبر أسبوعين , حبكت يعنى دلوقتى .. وكان الندم امتى بقة , وأنا قاعد فى اللجنة هههههههههه , على فكرة أنا مش بعكنن عليكى , بس هو دة اللى كان بيحصل معايا فعلاً

    المهم

    أوف كوووورس الحب أعمى , ودة أجمل شىء فيه , لأنه بيتجاوز الشكل لشىء تانى أعمق مش بيحسه ولا يعرفه غير المحب


    "
    ابص للساعة واحس ان عقربها عامل زي مقصلة كل مابينزل في الساعة بيقطع من جوايا حتة
    "
    تعبير جامد بجد

    المهم 2
    شدى حيالك جااااااااااااااااااااااااامد , هاااااااااااااانت
    عارف كله بيقولك كدة أكيد يعنى , بس لازم أقول كدة برضة قبل ما أمشى

    سلام مؤقت

     
  • At August 22, 2007 10:00 AM, Blogger محمد عبد الغفار

    ده عمى حيثى

    بقلك بس لازم تبقى عارفه ان فى الأخر كله بيتساوى فدعى التوتر والقلق وامتحنى من غي ميهمك

     
  • At August 22, 2007 9:09 PM, Blogger اسكندراني اوي

    دي سمات العظماء
    اي حاجه يتخطط لها ما بتنفعش
    ههههههههههههههههههه
    ربنا معاكي ويقويكي

    بس انهو امتحانات اللي في اليومين الحر دول

    تحياتي ليكي

     
  • At August 26, 2007 11:08 PM, Anonymous Anonymous

    اولا ربنا معاكى فى امتحاناتك
    ثانيا احساسك ده مش تخاريف اخر الليل ولا حاجه ده شعور طبيعى جدا لان كل ما الشخص بيكبر كل ميتغير كل حاجه فيه حتى رد فعله للمواقف نفسها فى اوقات مختلفه بس كده .... انا كمان حسيت بالاحاسيس دى وخدت وقت على مفهمت ليه
    ارمى بقى كل اللغبطه دى ورا ضهرك وركزى فى امتحاناتك وربنا يوفقك
    سلامى يا جميل
    :)))

     
  • At August 30, 2007 10:05 PM, Blogger zemos

    استعيني بالله وهاقرالكم سورة ياسين ان شاء الله يوم 1 سبتمبر

     
  • At August 31, 2007 9:04 PM, Blogger مُزمُز

    ابقي زوري مدونتي الجديدة

    نفس اللينك القديم

     
  • At September 02, 2007 5:03 PM, Blogger ta5areef

    يا ستي الكلية كده كده هتخلص
    المهم البلوجينج طبعا
    ربنا معاكى ان شاء الله

    بالنسبة بقي للحب والشكل .
    دى حاجة خلقها الخلاق ملهاش علاقة بالشكل والحلاوة والوحاشة بس محدش عارف حاجة

     
  • At September 02, 2007 6:59 PM, Blogger Eric Matt


    عارفة

    نفس الشعور تماما وانا قبل ما اسيب مصر بيومين

    شعور الغربة في بيتك ده وحش قوي

    وفراق الاحبة

    لكن الهمك الله واياي الصبر والسلوان

    استعيني بالله ولا تعجزي

    تحياتي لك من ماناساس البلد

     
  • At September 03, 2007 5:08 PM, Blogger Unknown

    شعور عجيب بس هل الشعور ده أول مرة تحسيه يعني مثلا ما حسيتهوش أيام امتحانات الثانوية العامة أصل أنا حاسس إن الشعور ده مش علشان الانتقال
    هو إنتي في كلية طب أيه؟
    علشان أخوك الصغير اللي هوة أنا زميل في إعدادي أسنان القاهرة

     
  • At September 04, 2007 6:29 PM, Blogger Unknown

    طبعا ربنا معاكي يارب ويوفقك في الامتحانات

    وان شاء الله هترجعيلهم قريب

    هي بس لحظات الفراق بتبقي صعبه

     
  • At September 07, 2007 12:56 AM, Blogger Rivendell**

    مبرمج
    ماشاء الله ولسه فااكر
    تقريبا والله اعلم انا فعلا قريتها هناك
    هانت فاضل شهر واحد بس
    :S

    محمد عبد الغفار
    هههههههه


    اسكندراني اوي
    منورني يا فندم
    ودي امتحانات خامسة طب


    شيماء
    تخاريف مش تخاريف ماعدتش فارقة
    امر واقع
    ادعيلي يا سكر


    مورو
    ربنا يكرمك


    تخاريف
    ساعات بحس انها عمرها ما هتخلص
    انا خلصت خلاااااااص


    محمد
    انا في طب الزقازيق وربنا معاك ويعينك عالاسنان
    الغريب اني في ثانوية عامة كنت اكتر واحدة مكبرة الطاسة ممكن تشوفها في حياتك
    تقريبا اللي بنعمله في الناس بيطلع علينا


    اسراء
    ربنا يكرمك ويعديها ايام غبرة مالها اخر

     
  • At October 03, 2007 2:27 AM, Blogger monasosh

    انا متأخرة انا عارفة
    بس اصل التدوينة دى انا عارفاها كويس, انا وقت الامتحانات كانت الجنونة تحل عليا و ادون كتير جدا
    هيهي

    يا رب تكونى عملتى كويس