شيكا بيكا وبوليتيكا .. ومقالب أنتيكا ولا تزعل ولا تحزن .. اضحك برضه يا ويكا ها ها ها ها .. ع الشيكا بيكا !

Monday, October 09, 2006
......
اجبرت نفسي دوما على التخلص من الكراكيب .. مشاعر حزينة .. اوراق قديمة ... علاقات بالية .. حتى هاتفي الخلوي .. اراجعه كل فترة مزيلة اي اسم لم يرد منذ فترة كافية على الصادر او الوارد ... اهتز قليلا دوما عند التخلص من قديم ما .. واكاد اتراجع خوفا من الاحتياج المختبئ في ثنايا الغد ... اجبرت نفسي دوما على التجديد اقضي ساعات طويلة منقبة في ادراجي عن غرض ما تاه استخدامه لالقيه في اقرب سلة مهملات ... انظر لاكوام الكتب والاوراق على مكتبي واشعر انها تقف في حلقي تكاد تخنقني .. اتعامل معهم بمبدا الخيار والفاقوس ... ليس كل شيء قابل للالقاء .. احتفظ بكارنيهات عجيبة لنوادي لم ادخلها منذ ما يقرب العشر اعوام .. كارنيهات التامين الصحي المدرسي منذ ايام الابتدائي احتفظ بها .. اوراق كتبتها وانا في الثالثة عشرة احتفظ بها اقراها واقارن خطي وقتها وخطي الان ... حتى ذكريات امي عن سنين طفولتها احتفظ بها انا .. صور ومفارش وشهادات مدرسية , اتمعن بها .. اشم رائحتها واشعر بملمسها , ولكن .. حمى التخلص من القديم تجتاحني حين ارى ما يربطني بذكريات اليوم والامس القريب .. عامان ثلاثة واربعة مضوا .. اكاد لا اتحمل رؤية ورقة تذكرني بهم يصيبني غثيان حين اقرا ماكتبته منذ عام او اثنين ... تبرأت من ذاتي لدرجة الالم والجنون ... كفرت بحقيقتي اللتي كانت واحتقرتها .. حين تحاول ان تخفي قطعة من ذاتك عن العالم فانت تخفيها ايضا عن نفسك ... ابحث عن مضموني في كل صفحة من اي كتاب اقرأه .. اكاد اطوف في الشوارع استجدي الناس ... هل رآني احد ... اتعلمون اين انا ...... حين تقرر ان "تطور ذاتك" فتاكد ان تودع نسخة من ذاتك القديمة في خزانة بنك او لدى محامي لان ذاتك بعد التطوير لن تحمل اي نكهة ولا عبق .. لن يكون لها رائحة خاصة بها تميزها .. حين تقرر ان تجدد من نفسك وتتعامل دوما مع النصف الممتلئ تاكد ان لا تفقد في خضم الحماس قدرتك على التعاطي مع الالم حتى لا تتفاجئ بذاتك الباردة الخالية من المشاعر تصفعك مشعرة اياك انك صنم يجب كسره
 
posted by Rivendell** at 1:05 AM | Permalink |


2 الكومنتات:


  • At October 09, 2006 7:00 AM, Blogger ALiaa

    أيوة أنا كنت بحتفظ بكل حاجة و كنت أحيانا أفتج مذكرات قديمة و أزعل أوي ازاي أنا كنت كدة و قريت في كتاب مرة ان أول خطوة لتجديد الأمل هي التخلص من أي مذكرات سلبية كتبتها و بالتالي هنساها.... عملت كدة فعلا و نفعت
    تعبيرك جميل

     
  • At October 13, 2006 2:36 AM, Blogger zordeak

    الله ينور عليكى .., البوست ده جامد جدا
    تخيلى انى بحتفظ بحاجات من اولى ابتدائى عندى .., تخيلى انى ساعات لما كنت ببرى قلم ., كنت بشيل الحتة اللى بتتبرى .., واحطها فى علبة عندى فى درج المكتب .., تخيلى لما افتح العلبة دى دلوقتى .., واشم ريحتها .., بتفكرنى بايه .., تخيلى لما احتظ بصدفة لقيتها وانا عندى خمس سنين .., واشوفها دلوقتى لما افتح الدرج .., بتفكرنى بايه ..
    بجد فكرتينى بحاجات كنت فاكر انا بس اللى بيعملها