شيكا بيكا وبوليتيكا .. ومقالب أنتيكا ولا تزعل ولا تحزن .. اضحك برضه يا ويكا ها ها ها ها .. ع الشيكا بيكا !

Sunday, April 29, 2007

انت تختنق تحت رمادك الداخلي

تأمل ان ينتهي كل شيئ بإختصار

حقا لا تستطيع انتظار سطوع كلمة النهاية

تتنازل عن لحظات السعادة في سبيل الهروب من لحظات التعاسة

انا اتنازل عن سعادات حياتي القادمة فقط لأهرب من تعاساتها التي لا مفر منها

انا اريد اختصار المسافات

كل ماهو قادم قد حدث من قبل وسيحدث من بعد

لا أريده

لا انفك افكر ان الموت علينا حق

لا انفك افكر انه سوف يأتي يوم يحمل في طياته فقد

لا انفك افكر انه سيأتي يوم يحمل في طياته عذاب

لا انفك افكر بأن الحياة لا تستحق

واني لا اطيق مسارها العادي

....

....
مش قادرة ومش عايزة

مش عايزة اي سعادة جاية لان قدامها لحظات التعاسة هتبقى كتير

مش عايزة فرحة اللقاء ولا الأمومة ولا النجاح

مش عايزة بهجة العين ولا بهجة القلب ولا الضحكة مرسومة على وشي

عايزه امشي من هنا

قبل ما الموت يدق باب قريب مني

عايزة اهرب من الجنازات القادمة ومن الشجارات القادمة ... من الدموع القادمة

بتجنن ... لكن مش مكتئبة

انا عايشة حياتي زي ما هي وزي ما انا جواها

باروح وباجي وباضحك وبابكي

لكن من غير ما يبقى في بكرة

عشان اي فرح فيه ما يساويش وما يستاهلش

كل الألم اللي جاي

....................

إن لم يكن بك علي غضب فلا أبالي ولكن عافيتك هي أوسع لي ، أعوذ بنور وجهك الذي أشرقت له الظلمات وصلح عليه أمر الدنيا والآخرة من أن تنزل بي غضبك أو تحل علي سخطك ، لك العتبى حتى ترضى ، ولا حول ولا قوة إلا بك
 
posted by Rivendell** at 11:44 AM | Permalink |


10 الكومنتات:


  • At April 29, 2007 4:24 PM, Anonymous Anonymous

    fe3la....
    sd2eny klamek lamasny wlahy...
    kefaya le7ad kda b2a..
    msh 3ayz far7 2osado t3asa w nakad...

     
  • At April 29, 2007 6:34 PM, Blogger أحمد

    والله حاسس أوى بالكلام ده , كتير بحس بعدم الرغبة فى الحياة اساسا , الشعور ده كان عندى من 5 ايام وخلص يوم الجمعة اللى فاتت وخصوصا بعدما قريت تعليق جميل أوى عندى بيقول

    "
    اسمع اي حاجة بتحبها وقرر انك تبقى كويس

    اضحك على نفسك يعني

    شوية كدا

    "

    معلش يا سها هو شعور رخم هياخد وقته ويغور وبعد كده هترجعى تانى اقوى من الاول وفضفضى على اد ما تقدرى هنا عشات ترتاحى

     
  • At April 29, 2007 7:52 PM, Anonymous Anonymous

    يا حبيبتى يا سها
    عارفه احساسك ده كويس جدا بس هوا على راىمبرمج هو شعور وهيروح
    مش عارفه اقوللك ايه تانى بس نفسى بجد اهون عليكى ومش عارفه ازاى
    سلامى ليكى وربنا معاكى

     
  • At April 30, 2007 2:38 AM, Blogger أخف دم

    يادى الكآبة يا جدعان
    ده عاشر بلوج أدخله وكل واحد أدخله برجلى اليمين كمان وبرضه ألاقى البوست الأخير كئيب .. كلكم مش لاقيين حاجة حلوة فى الدنيا..ليه الظلم ده؟؟
    فكيها يا سها .. محدش واخد منها حاجة .. وخللى بالك لو قعدتى على كرسى الكآبة أكتر من خمسة وعشرين سنة مش هينفع تقومى من عليه عشان هيبقى لزق يعنى ..
    خللى بالك من كلامك .. وعايزنها تبقى خضرة

     
  • At April 30, 2007 3:37 AM, Blogger zordeak

    بفكر كتيير زيك كده

    بس انا مبقولش انا مش عايز سعادة

    يمكن لحظة سعادة واحدة تنسينى ألم كتيير


    بخاف اوى من الفقد

    مبقتش بتمر عليا لحظة تقريبا من غير ما افكر ان حد عزيز عليا هيروح


    بخاف اوى

    بترعب من جوايا

    بس أرجع واقول

    كله بايد ربنا

    وكله مقدر

    بفكر كتيير فى عبثية المحاولة والاستمرار

    لكن أرجع تانى واقول

    ربنا خالقنا علشان نشقى

    التعب والشقاء مقدر

    ولقد خلقنا الانسان فى كبد

    بحلم كتير اوى بالجنة

    نفسى ادخلها وارتاح

    لكن طالما ان انا موجود

    يبقى لازم أحيا

    keep surviving

    try to be happy

    do my best

    dream of having good life

    dreaming of my queen

    dreaming of my children


    الحلم عمره مكان جريمة يا سها

    تحقيق اللى تقدرى عليه من سعادة

    برضه مش جريمة

    حاولى تكونى سعيدة ولو للحظة

    لحظة سعادةواحدة بتنسى ألم كتيير

    وكلنا فى الاخر هنموت

    زى اللى ماتو

    بس مش هنختفى

    ولا هما اختفو

    ده مجرد انتقال

    للحياة الباقية

    فكرى بالاسلوب ده

    دى بديهيات انا عارف

    بس من كتر مبقت بديهيات اتعودنا عليها ونسينا معناها

    فكرى فى الكام سنة اللى هنعيشهم كأنها رحلة

    مش الهدف الطريق

    الهدف اللى هنوصله

    اكيد هتحصل مشاكل كتيرفى الطريق

    وناس كتير هتسيبنا ونزعل عليها

    وناس تانيسن احنا اللى هنسيبهم ويزعلو علينا

    بس فى النهاية

    كله هيتقابل

    وقريبة اوى على فكرة

    انا عارف ان نظرتى كئيبة

    بس انتى جيتى فى وقت وقلتى كلام انا كنت فعلا بفكر فيه

    وجيتى على خوف انا كنت فعلا خايفه

    علشان كده انا كنت بكلمنا احنا الاتنين

    زى متعودت

    وهفضل أدعى الدعوة اللى بدعيهالك

    ربنا يفرحك يا سها

     
  • At April 30, 2007 4:05 AM, Blogger Rivendell**

    ارتعاشة
    طمنتني عليك

    مبرمج
    هابقى كويسة .. هاسمع حاجة بحبها واضحك على نفسي
    شوية كدا

    شيماء
    مبسوطة اوي انك اتكلمتي وبالحميمية دي
    ربنا يخليكي ليا


    اشرف
    ضحكتني .. اخف دم فعلا


    اخويا احمد
    ربنا يفرحني ويفرحك

     
  • At April 30, 2007 10:33 AM, Blogger محمد عبد الغفار

    بيتهيأ لك

    فقط سحابه غيوم وتمر ، وستشتاقى لكل ما رفضتيه

     
  • At April 30, 2007 5:00 PM, Blogger Eric Matt


    جزاك الله خيرا عني

    أقولك على نوع من السعادة يسوى كل الالام القادمة؟

    حاولي اسعاد الاخرين

    ربنا يكرمك يا رب

    تحياتي من ماناساس البلد و مستنيكي تطلعي من المود ده بدل ما طلعك منه بالعافية

    :)

     
  • At May 02, 2007 1:35 AM, Blogger Rivendell**

    محمد عبد الغفار
    مش رفض للحاجة نفسها قد ماهو خوف من كل حاجة تانية هتبقى معاها


    جرووم
    ربنا يكرمك يا فندم

     
  • At May 05, 2007 5:13 PM, Blogger كراكيب عادل

    حالة بس مش لاقي لها اسم

    بس هي مجرد حالة

    لم تكن موجودة من قبل ولن تستمر

    فقط حالة

    حلو انك تكتبي عنها