شيكا بيكا وبوليتيكا .. ومقالب أنتيكا ولا تزعل ولا تحزن .. اضحك برضه يا ويكا ها ها ها ها .. ع الشيكا بيكا !

Wednesday, April 18, 2007
الخماسين والكهربا









الزكازيك تحت رحمة الخماسين

مانشيت ينفع اجدعها مجلة محلية

بس هي دي الحكيكة المرة ... الجو يوم التلات اللي هو امبارح كان غير طبيعي

زوابع رملة وتراب على حين غفلة كدا

مع ان الجو كان الصبح كويس جه على الساعة اتناشر كدا قلب

الصور اللي فوق دي الساعة واحدة الضهر مش المغرب زي ما ممكن تتخيلوا

انا كنيت في بيتنا طبعا وما عتبتش براه .. دا انا كنت جوا ونازلة كحة لما روحي كانت هتطلع

الجو فضل كدا لحد المغرب تقريبا وبعدين هدي لوحده

مع اني قلت انها مش هتتظبط الا بمطرة , لكن ظبطت لوحدها

سبحاااااااااان الله

-----------------------------------------------------------



مع الزاوبيع اللي كانت شغالة دي بقى كابل النت اتقطع

اتضرب من جزوره اللي هي كانت في بلكونتنا

وانا بما اني كنت دخلت في ادمان وما كنتش بقوم تقريبا

فماصدقت وقولت فرصة خلي السنة تعدي على خير

ومش هنصلح الكابل

وصمدت طوووول امبارح

وصحيت النهاردة الصبح بأعراض انسحاب

اه والله

دماغي كانت مضروبة في الخلاط

هههههههههه

اول واحدة يجيلها اعراض انسحاب من النت

سجل يا تاريييييخ

المهم جيت النهاردة بقى وقولت ما بدهاااش

انا هصلحه

هئهئهئ انا ماليش خبرة خالص في موضوع الكهربا دااااا

بس اللي فيه داء بقى

روحت داخلة عالكابل

واول ما قولت يا شغل

روحت ماسكة السلك اللي اتقطع

وعيييييييييييينك ما تشوف الا النوووووور

كهربااااااااااااا ضربت في ايدي اليمين

اااااااااه يا دراعي

الهبلة اللي هي انا ماكانتش فصلت الكهربا

اااااه يا دراعي

بس على مين ... تحاملت على آلامي وروحت فصلت الكهربا

وغيرت الفيشة اللي كانت باظط ووصلت السلك بفيشة جديدة ولا اجدعها كهروبائي

وروحت مرجعة الكهربا

كل ما اجي ارفع الكوبس ينزل تاني

وانا التخلف ركبني

مش افهم ان في مشكلة لا ارفعه تاني

تقريبا الكهربا كانت وصلت لدماغي

هههههههههه

فين وفين عقبال ما افتكرت ان بابا لما كان بييجي يوصل سلكين ببعض

كان بيخلي كل سلك لوحده

يعني هما اتنين فوق واتنبن تحت وكل واحد مع اللي قدامه

وانا اتاريني وصلتهم كدا لكن لفيتهم بالشريط العازل مع بعض

روحت عدلتهم

ورجعت رجعت الكهربا

ولا اجدعها اسطى كهروبااائي

واديني عودت اللى النت تاني

وشكلي هاسقط السنة دي

بس انا دراعي اليمين مش متظبط

مش عاااارف اعمل في ايه

اللي عايز خدمات كهربائية بقى انا في الخدمة

بس على شرط يخليلي البيت الاول من الناس

عشان ما اضمنش المرة الجاية هاعمل ايه

اااااااااااااااااااااااااااااه يا دراعي

 
posted by Rivendell** at 6:16 PM | Permalink |


19 الكومنتات:


  • At April 18, 2007 7:04 PM, Blogger Eric Matt


    هاهاهاهاههاهاهاهاهاها

    سلامة دراعك يا اسطى

    مش تبقى تجيب مفك عازل

    انت اتعلمت الكهربا فين؟ في السلخانة؟

    ربنا يكرمك و يشفيكي و يسلمك لينا دايما يا رب

    تحياتي لك و ربنا يكرمك على البوست الخفيف ده

    تحياتي لك من ماناساس البلد

     
  • At April 18, 2007 7:12 PM, Anonymous Anonymous

    hahahahhahahaaaa
    salamet dera3ek alf alf slama :D:D
    l2 kois wlahyy leky most2bel manty 3rfa el teb maby2klsh 3eesh el yomen dool :D

     
  • At April 19, 2007 3:17 AM, Blogger zordeak

    عن الخماسين


    اليوم كان بشع

    انا اتردمت ترااب

    درجة ان و حد نفضنى كنت هطلع تراب .., لو كنت كحيت كنت هطلع تراب

    ونزلت يومها من الصبح علشان الراوند والدرس

    بس مطلعش فيه درس

    قلت تمام

    بجد الجو كان فظيييييع

    الصور مبينة شكله اوى



    عن الكهرباااااا


    يا ساتر يا رب

    الحمد لله انها جت سليمة

    بس انا متخيل منظرك وانتى عاملة فيها كهربائى كده

    صراحة قعدت اضحك

    تمسكى المفك فى ايدك كده والسلوك فى الايد التانية وبتتكهربى

    ههههههههه

    وبعدين تبقى صورتك شبه الهيكل العظمى وانتى بتتكهربى زى افلام الكارتون

    وبعدين تكملى شغل تانى ولا كأن حاجة حصلت


    بس برافو عليك صلحت النت

    انا اكتشفت ان النت ده بقى ليه اعراض ادمان صريحة لا يختلف عليها اتنين

    ربنا يسترها علينا بقى

    عاااااااااااااااا

    بس تسلم ايدك يا أسطى


    الصور كمان جامدة

    ;)

     
  • At April 19, 2007 3:33 AM, Blogger safa7_karmooz

    ههههههههههههههههههههههه
    طب مش عارف انتوا جمبكم صحرا ولا تؤ...

    امال ساكنى الصحراء زى حالاتى يعملوا ايه

    من 9 الصبح والجو لونه اصفر...والعمارة اللى قدام عمارتنا مش شايفها بجد...يعنى ما بينا مسافه 6 او 8 متر ...مش شايفها خاالص...وكنت هتجنن اليوم ده وانزل...بس قلت بلاش...خلينى فى بيتنا

    بس تقريبا العاصفة كانت ورانا ورانا...والشاشة اخدت جرعة تراب محترمه ...جابتلها حصبة هندى...خلتنى االفحها توداى فى عز المطرة عشان ااصلحها ...

    كله يهون فى سبيل البلوجرز ... :D

    حلوة الصور على فكرة..:)

     
  • At April 19, 2007 8:32 AM, Blogger Noony

    الحمد لله ربنا سترها...ومطرت..والجو بقى حلو
    بس الطينة مالية الشوارع
    بس الحمد لله..دلوقتي أحسن كتييير

    الله ينور يا أسطى...تسلم إيدك

    بجد شطورة إنك عرفتي ترجعي الكهرباء والنت لوحدك

    والعلام مش سهل برضه...سلامة دراعك 1000 سلامة

    أختك
    نوني

     
  • At April 19, 2007 9:15 AM, Blogger محمد عبد الغفار

    البلد كلها كانت تحت رحمه الخماسين

    هذه الظواهر لا تلفتنى الا لقدره الله فى ابسط الأشياء وضعفنا الشديد

     
  • At April 19, 2007 9:54 AM, Blogger Shower-Mirror

    ههههههههههههههههههههه

    المره الجايه لازم تلبسى جوانتى خشب

    ههههههههههههههه

    روحى ذاكرى بقى ... لاحسن هاتبقى ساقطه و دراعك بايظ كمان و مش هاتنفعى بحاجه

    و طبعا مش هاتنفعى

    تشتغلى كهروبائى


    تحياتى

     
  • At April 19, 2007 10:00 AM, Blogger مُزمُز

    ما مصر كلها كانت تحت رحمة التراب امبارح كده ينطبق على مصر كلام المعارضة إن احنا ادفننا بالحيا كأمة
    هههههههه

    على فكرة حكاية أعراض الانسحاب دي أنا أول واحد مش انتي والتاريخ ما بيننا

    أنا لما سيادة النت بيفصل عندنا ببقى عصبي ومخنوق وحاجة بلا انسحاب بقى وماقوللكيش بقى على محاولات التسلق اللي بعملها عشان أصلحه اصل هو بيفصل من الحتة اللي نازلة من السطح على المنور فالبتالي لابد من تسلق الشباك والوقوف عليه من أجل إعادة ربط السلك الواصل بين السبليتر والبقية وطبعا مش محتاج أقوللك عن رشاقتي ولا خفتي في الحركة والتسلق يعني

    الظريف إن بسبب عصبية سيادتي الزايدة أيام بوظان النت بقى أخويا الأصغر اللي في ثانوي بقى يريح دماغه من إدماي ويصلحولي حتى من قبل ما تبدأ الأعراض

    ربنا يشفينا ويشفيكي
    :)))

     
  • At April 19, 2007 2:05 PM, Blogger Ossama

    احنا بقى الجو زي الفل ربيع وبديع وآخر تقاليع
    ده في زغرب من اعمال طندتا طبعا
    بجد انا باتابع مدونتك بانتظام دمها خفيف جدا
    لكن البوست ده فكرني بايام ما كنت دايما احاول اصلح الكهربا
    بس سؤال ع الماشي هو ايه علاقة كابل النت بالكهربا؟؟
    ده كابل تليفون
    اسامة القفاش
    ملحوظة:
    سلامة دراعك

     
  • At April 20, 2007 1:19 PM, Blogger Rivendell**

    جرووم
    الله يسلمك يا فندم
    ومفك ايه دا السلك كان في الهواء الطلق
    :)


    ارتعاشات
    الله يسلمك
    والضحكة الفظيييعة دي مش مريجاني
    انت شمتاان واللا ايه
    :D


    زوردياك
    انا بقى ماكنتش نزلت فلما الدرس اتلغى عملت فرررررح
    وماشي يا عم الأمور .. بتلعب في عداد عمرك ماله شكلي يعني وانا كهروبائي
    المهم اني صلحته في الاخر
    هههههههه
    ربنا يسترها علينا



    سفاح كرموز
    المصيبة اننا حوالينا ارض زراعية من كل ناحية
    اموووت واعرف الرملة والتراب دول كلهم جم منين
    حاجة عجييييبة
    تعازيا الحارة في الهارد مع اطيب التمنيات بالشفاء العاجل
    ;)


    نووني السكرة
    احنا ما مطرتش عندنا راقت لوحدها كدا
    الله يخليكي يا عسل
    اي خدمة بقى انا موجودة
    اجدعها اوسطى يكهرب البيت كله
    هههههههههه
    :)


    محمد عبد الغفار
    ونعم بالله


    شاور ميرور
    ايه مش هنفع دي
    ما انا بينت كرامة اهو ورجعت النت
    يعني في امل
    هاحول من طب واروح ثانوي صناعي
    وبعدين ايه الضحك دا كله
    ياساتررررر


    مزمز
    ايه يا بني المغامرات دي كلها
    والله اخوك دا جدع
    لكن معلش دي مش اعراض انسحاب
    سوري يعني سبقتك وسجلت براءة الاختراع يا فندم
    :P


    د. اسامة القفاش
    دا ايه النوووور دا
    ربنا يكرمك يا فندم
    زغرب من اعمال طنطا .. طب احنا من الزقازيق شرقية بقى
    اجدععععع ناس
    هههههههههه
    العلاقة جاية من ان السويتش اللي بيقسم الكابلات لازمله كهربا عشان يشتغل ولما الفيشة بتبوظ ما بيشتغلش فما بيبقاش في نت
    والفيشة بقى اتقطعت من الهوا , وكانت النتيجة المأساة اللي انا حكيتها دي
    الله يسلمك
    :)

     
  • At April 22, 2007 6:04 PM, Anonymous Anonymous

    بقوللك إيه انا صوتت في الاستفتاء اللي على الجنب ده بنعم للتغيير

    أهم حاجة تطلع النتيجة سليمة هاه

    مش عايزيزن تزوير

    :)

     
  • At April 22, 2007 6:05 PM, Anonymous Anonymous

    إيه الحكاية؟

    التعليق اللي فوق ده تبعي معرفش ظهر مجهول ليه

    ما علينا

     
  • At April 22, 2007 6:06 PM, Blogger مُزمُز

    الله إيه لعب العيال ده؟

    ده التعليق التاني كمان طلع مجهول مع إني والنعمة كاتب البيانات صح

    مُزمُز

    أنا وقعت أهو عشان حتى لو مطلعش مش هاعلق تاني بقى أنا أعصابي متستحملش اصلا

     
  • At April 22, 2007 6:12 PM, Blogger Rivendell**

    ههههههههههه

    كله من نيتك

    ما تقلقش احنا شغالين بشفافية هنا

    اللي الشعب يقول عليه هيحصل

     
  • At April 22, 2007 6:40 PM, Blogger مُزمُز

    بصي عشان تثبتي نزاهتك ابعدي تماما عن مصطلحات الشفافية والنزاهة والإشراف القضائي وكلمة الشعب والكلمات الحمضانة دي لحسن أنا بيجيلي منها حساسية وأول مابسمعها ببقى عارف إن مفيش ولا حاجة منهم

    ماشي

    وأدينا بكرة نقعد على الحيطة ونسمع الزيطة

    وعلى فكرة يعني النسبة لحد دلوقتي مية في المية يعني غيري بقى

    وكمان صحيح في ملحوظة لابد أن تحددي مدة للاستفتاء عشان تأكدي نزاهته وإنك مالكيش أغراض حزبية من وراه وإنك هتخضعي لما يقرره المصوتون1

    :)

     
  • At April 22, 2007 6:55 PM, Blogger Rivendell**

    يا لهوييي

    مش ممكن حد يقدر يخلص من لماضتك ابدااااااااااا


    النسبة بقت فيفتي فيفتي يا باشا والتوصيت هيبقى لمدة اسبوع عشان مانزعلش الناس الحلوة


    خلاص


    يا موعكد

    ههههههههههههههه

    ربولك عقدة يا عينيييي

     
  • At April 23, 2007 1:38 AM, Blogger bastokka طهقانة

    hhhhhhhhhh
    konty enty nafsek 7atnawary

    menawara fe3lan

     
  • At April 23, 2007 11:48 AM, Blogger Ossama

    بجد تدوينة جميلة و دمها خفيف جدا و تعليقاتك عسل
    بس انا مقلتش طنطا
    طندتا اللي اتنفى اليها السيد عمر مكرم
    بس انا فعلا في زغرب
    تعليق على موضوع قديم وكان جد شوية
    ريفندل صحيح اتهرجرت بس بعد ما الميدل ايرث اتعمرت و لان العصر مبقاش عصرالالفس و الرجال العظام بتوع نيومينور بقى عصر الانسان
    مش كده ولا ايه؟؟
    على فكرة انا خبير في تولكين فبلاش مقاوحة
    خالص التحيات من زغرب
    اسامة

     
  • At April 23, 2007 10:25 PM, Blogger Rivendell**

    بستوكا الطهقانة
    منورااااني
    ;)
    اخبار طهقان ايه
    ارحموا بعض شوية



    خلاص يا دكتور اسامة مش هلامض اكتر من كدا

    انت ادرى برضه

    اسمها طندتا ... ودا من ايه دا
    :D